سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پمپ فواره

پمپ های فواره عناصری هستند که به منظور تامین جریان آب فواره ها، آبنماها و دستگاه هایی که برای اهداف زیبایی در مکان های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می شوند، طراحی شده اند. پمپ های فواره ممکن است برای استفاده در داخل یا خارج از خانه ساخته شده باشند و بر اساس نوع اسفاده و کاربرد آن ها می توانند نوع و اندازه متفاوتی داشته باشند. برخی از پمپ های فواره حتی از انرژی خورشیدی استفاده می کنند و می توانند درکنار پمپ چاه عملکرد مفیدی داشته باشند. پمپ های فوره را می توان بر اساس عوامل مختلفی همچون روش کار، کاربرد و محل نصب آن که می تواند داخل یا خارج از آب باشد دسته بندی کرد.

آبنماها و فواره ها در واقه فرآیند پمپ کردن آب از طریق جت ها به هوا را انجام می دهند. آبنماها معمولاً برای اهداف تزئینی و زیبایی ساخته می شوند. از پمپ های فواره می توان برای ساختن یک آبنما کوچک در حیاط خانه یا از باغ های سبز و شاداب استفاده کرد. آنماها و فواره ها امروزه نقش پررنگی در اهداف تزئینی و نمایشی برای عموم مردم در مکان های مختلف دارا می باشند. از پمپ های فواره ها همچنین می توان برای ایجاد موسیقی دلنشین استفاده کرد. رقص های آب با موسیقی آرامش بخش برخی آبنماها فواره تجربه به یاد ماندنی را برای کاربران رقم می زند. 

پمپ فواره

انواع  پمپ فواره و کاربرد آن : 

 پمپ های فواره بر اساس کاربرد و اهداف مصرفی شامل پمپ های تجاری و صنعتی می باشند:

پمپ های فواره تجاری عمدتا برای اهداف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای تنظیمات مختلفی هستند، از جمله پمپ های داخلی و خارجی. پمپ های آبنماها و فواره های  تزئینی همچنین می توانند در واحد های رومیزی یا باغی استفاده شوند و معمولا اندازه کوچک تری دارند. پمپ های فواره تجاری داخلی در فواره ها و آبنماهای کوچک و لوازم تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند و به طور معمول سرعت جریان کمی دارند. پمپ های فواره تجاری خارجی می توانند آب بسیار بیشتری نسبت به پمپ های داخلی داشته باشند. آن ها برای اهداف زیبا سازی استخر و آبنماهای بزرگ استفاده می شوند. 

پمپ های فواره صنعتی برای هوادهی فاضلاب، تصفیه فاضلاب یا تصفیه آب برای مصارف شهری استفاده می شوند. از پمپ های فواره برای گردش آب راکد برای کاهش تجمع جلبک ها نیز استفاده می شود. آن ها معمولاً نسبت به نمونه های مصرفی مقاوم تر هستند و برای ایجاد جریان و فشار بالاتر برای انواع رسانه ها طراحی شده اند.

پمپ های فواره همچنین می توانند در درون یا خارج از آب نصب و اجرا شوند:

پمپ هایی که در درون آب قرار می گیرند دارای موتوری متصل به بدنه اصلی می باشند و اجازه می دهند تا کل سیستم در مخزن آبنما یا فواره شما قرار بگیرد. نصب این پمپ ها راحت تر از پمپ های خارجی است و به طور معمول قیمت کمتری دارند.

پمپ های خارجی ممکن است برای نصب نیاز به تنظیمات و هماهنگی های بیشتری داشته باشند، اما به طور کلی کارآمدتر هستند. برای چرخش فواره ها و مخازن بزرگ تر، استفاده از این نوع پمپ ها به معنای کاهش هزینه های عملیاتی است. پمپ های خارجی تقریباً همیشه برای کنترل فشار برگشتی مرتبط با استفاده از فیلتر خارجی تحت فشار مناسب تری قرار دارند. تمیز کردن و جایگزین کردن قطعات آن ها درصورت خرابی راحت تر است و به طور کلی ماندگاری بیشتری نیز دارند.

نحوه عملکرد پمپ فواره :

تمام پمپ های فواره به گونه ای طراحی شده اند که بر اساس فرآیندهای جا به جایی فعال یا مثبت عمل کنند. پمپ های دینامیکی و پمپ های سانتریفیوژ از تکانه و سرعت آب برای تولید فشار پمپ استفاده می کنند در حالی که پمپ های جا به جایی مثبت از حفره های انبساطی و منقبض کننده برای انتقال آب استفاده می کنند. پمپ های دینامیکی یک جریان متغیر مناسب برای تولید جریان بالا با مایعات با خاصیت چسبندگی و گرانروی کم تولید می کنند، در حالی که پمپ های جا به جایی مثبت یک جریان ثابت مناسب برای تولید فشارهای بالا و پایین با باخاصیت چسبندگی بالا تولید می کنند.

پمپ های فواره به طور معمول پمپ های سانتریفیوژ هستند که با استفاده از فشار حاصل از نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط حرکت پروانه، آب را جابجا می کنند. در پمپ آبنما و فواره آب به جای اینکه از سیستم خارج شود، به داخل حوضچه یا مخزن آبنما وارد می شود. پمپ آب را ازطریق جت ها به هوا پرتاب می کند. آب برگشتی آزاد با بازگشت به سطح، اکسیژن بیشتری کسب می کند. 

پمپ فواره

نحوه انتخاب پمپ فواره :

در این بخش قصد داریم تا عوامل مهمی را که باید هنگام انتخاب پمپ های فواره برای خانه یا باغ خود در نظر بگیرید، بررسی کنیم:

سرعت جریان: مقدار آبی که در زمان مشخصی از پمپ عبور می کند را سرعت جریان آن پمپ می دانند. به منظور بهره مندی از عملکردی موثر باید از پمپ فواره خود اطمینان حاصل کنید که گردش آب مناسبی دارد. مقدار آب پمپاژ شده در ساعت باید معادل نیمی از ظرفیت کل آب فواره یا آبنمای شما باشد که بر مقیاس حجم در واحد زمان بیان می شود.

سر فواره: حداکثر مسافتی است که باید آب تا آن در فواره پمپ شود. برای انتقال آب به ارتفاع سر فواره باید یک پمپ مناسب انتخاب شود. در هنگام انتخاب سر پمپ باید اتلافات اصطکاکی را در نظر بگیرید.

نازل: شما باید یک سیستم نازل مناسب را برای تأمین فشار لازم در جت های آبنما خود انتخاب کنید. نازل هایی با اندازه ورودی و خروجی مناسب باید مورد بررسی قرارگیرند. 

فیلترها: برای جلوگیری از انباشته شدن آلودگی و سایر مواد زائد، فیلترهای مناسب باید برای سیستم آبنما شما انتخاب شوند. اگر آلودگی ها و آوار رسوب کنند می توانند بر جریان آب تأثیر منفی بگذارند.

سیستم لوله کشی: لوله کشی سیستم شما باید در اندازه مناسبی به منظور دست یابی به عملکرد کارآمد انتخاب شود. لوله های کوچک ممکن است نتوانند فشار لازم را برای بالا بردن آب تا حداکثر ارتفاع سر فواره ایجاد کنند.

منبع انرژی: پمپ فواره شما باید به منبع انرژی مناسبی متصل گردد. بیشتر این پمپ ها با انرژی الکتریکی و برق کار می کنند. سیم های برق باید پنهان شوند تا آب در تماس با برق قرار نگیرد و از بروز خطرات برق گرفتگی احتمالی جلوگیری گردد. 

توجه داشته باید که اندازه پمپ های فواره باید متناسب با نیازهای آبنما، فواره یا چشمه ای باشد که شما از آن استفاده می کنید. 

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پمپ فواره میتوانید مقالات زیر را مشاهده فرمایید:

 

 

کنترل آبنما

انواع آبنما

آبنما سنگی

آبنما خانگی

آبنما باغی